"Te ir varen jauki, un te es arī vislabāk varu rakstīt..." R. Blaumanis

Konkursi 12. konkurss

Konkursa darbos ieskatoties

  Kā es iepazinu „Braku” sētu

R. Blaumanis bija māju cilvēks. Arī kokus viņš stādīja pats. Iespējams, tāpēc „Braki” viņam bija tik tuvi.

Katrīna Karple, privātā psk. „Gaismas tilts 97”, 9.kl.

„Braki” ir skaista vieta, mājas izstaro mieru un seno laiku auru. Tā ir miera osta Latvijas sirdī un spēj iedvesmot radošam darbam.

Miks Kristiāns Ceihners, Rīgas Valsts 2. ģimn., 7.kl.

Nekad neaizmirsīšu šodienu, „Brakus” un burvīgo Blaumaņu ģimeni. Ozolzīli no „Brakiem” iestādīšu Neretā, jo jāatbalsta akcija „Simtozolu meži simtgadu Latvijai”.

Samanta Cvetkova, Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vsk., 7.kl.

„Braki” ir kā mazs fragments no vēstures, kam dižais attīstības un modernizācijas ceļš ir pagājis garām.

Linda Kalniņa, Degumnieku psk., 8.kl.

Velniņš gaidīja skolēnus. Draiskulim ļoti patika uzņemt ciemiņus. Rijā velniņš skolēnus klupināja, biedēja, trakoja kopā ar viņiem.

Krista Anna Kļaviņa, Rīgas Valsts 2. ģimn., 7.kl.

Blaumanis prata dot, un tāpēc varēja iegūt. Tas man vēl jāmācās…

Laura Māliņa, Bērzaunes psk., 7.kl.

Rudenī „Braku” sēta pārvēršas par pasaku pasauli, kur valda miers un mīlestības sajūta.

Darja Mokricka, Rīgas 33. vsk., 8.kl.

Miers, ko sniedz vien „Braku” lauku klusums, vienkāršums un netraucētība. Visas šīs brīnišķās sajūtas apvij mani un nelaiž vaļā.

Alma Pavlovska, Rīgas Juglas vsk., 7.kl.

No muzeja apmeklējuma visvairāk atmiņā palikušas klavieres. Klausoties mūzikas skanējumu viesu istabā, mani nudien pārņēma mierīga un omulīga sajūta, it kā es būtu nokļuvusi pagātnē.

Arta Adele Pore, Rīgas Valsts 2. ģimn., 7.kl.

Nav brīnums, ka „Braki” ir radījuši tik lielu mīlestību R. Blaumanī pret mūsu zemi, un no sirds viņam pateicos, ka ar saviem darbiem rakstnieks šo mīlestību sēj mūsos.                                                                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                                        Beāta Raubiško, Rīgas Valsts 2. ģimn., 8.kl.

Šodien jādara tas, kas cilvēku sasniedz, citādi neizdosies iepazīt savu dzīvi. Es to darīju un iepazinu kaut ko jaunu, iepazinu pati sevi.

Anita Šivcāne, Kusas psk., 7.kl.

„Braki” – tā ir atgriešanās 19. gadsimta beigās. Vienmēr, literatūras klasiķu dzīvesvietas apmeklējot, iztēlojos, kā viņi tur dzīvojuši, rakstījuši, rīkojuši domubiedru vakarus...

Annija Aleksandra Vītola, privātā psk. „Gaismas tilts 97”, 9.kl.

Jā, es tur biju! „Braku” sētā! Redzēju ērgli, uzrāpos uz Zibensšķeltā akmens, taisīju pirtsslotiņas. Noticēju sev, tā bija mana pasaule, kurā ienāca Rūdolfs Blaumanis.

Patrīcija Zālīte, Andreja Upīša Skrīveru vsk., 9.kl.

           

Man tuvais tēls R. Blaumaņa daiļradē

Velniņi

Mazajiem, no elles izbēgušajiem palaidņiem, bija nedarbu un niķu pilnas galvas, bet arī labas sirdis, velniņi gribēja tikai pablēņoties…

Nelli Dāboliņa, Rīgas Klasiskā ģimn., 7.kl.

Kaut mums izdotos pastrādāt tikai tādas blēņas, kuras nenes ļaunas sekas, bet rada negaidīti labu rezultātu!

Ance Millere, Taurupes psk. Mazozolu filiāle, 8.kl.

Manuprāt, dvēselē draiskuļojas vairāki velniņi. Es tos uztveru kā iekšējos strīdniekus, nemiera radītājus un vērtību sargātājus.

Ilze Skrastiņa, Kārķu psk., 9. kl.

Ja tic pasakām, tad secinu, kas esmu tāds pats velnēns, bet labā nozīmē.

Dāniels Zariņš, Rencēnu psk., 8. kl.

Kārlēns

Un vai atceries, kas notika, kad Tu paliki tur, Kārlēn? Tu nokļuvi citā dimensijā. Un tā ir taisnība, Tu nokļuvi TUR. Es Tev beidzot to pateicu. Piedod man, Kārlēn! Piedod!

Beāte Vitkovska-Kaktiņa, Mazzalves psk., 8.kl.

Es Kārlēnu redzu kā zēnu, kas vēlas saprast dzīvi, izzināt visu, kas notiek ar cilvēku. Viņš ļoti gribēja iepazīt mīlestību.

Darja Antoņenko, Jelgavas 2. psk., 7.kl.

R. Blaumanis bieži parāda pretējo, ka dzīve nemaz nav tik taisnīga un skaista un ne vienmēr viss beidzas laimīgi.

Grēta Marija Grebže, privātā psk. „Gaismas tilts 97”, 7.kl.

Tālavas taurētājs

Ritinot Latvijas gadu gredzenus, R. Blaumaņa teiktais balādē – „mans zelts ir mana tauta” – nepieļauj nodevību, bet vairo atzīšanos mīlestībā ar svētākajiem vārdiem par godu un brīvību.

Liene Štokroze, Rencēnu psk., 9.kl.

Katrs patriotisma gabaliņš stiprina un vieno mūs un mūsu tautu. Un tikai no tādiem maziem gabaliņiem var veidoties stipra un skaista valsts.

Egija Žindule, Ogresgala psk., 9.kl.

Andriksons

Es dziļi un patiesi cienu šo R.Blaumaņa radīto literāro tēlu – Andriksonu.

Delfīna Busigina, Jelgavas 2. pamatskola, 7.kl.

Kristīne

Es nenosodu Kristīnes izvēli, jo mums, meitenēm, nereti patīk „sliktie zēni”, taču attiecības ar viņiem parasti ir īslaicīgas, jo tiem pietrūkst ļoti svarīgas īpašības – atbildības.

Dārta Ušacka, Iecavas internātpsk., 8.kl.

Akmentiņš

Kopskats par Akmentiņu rodas pat diezgan ļoti labs – kārtīgs, pieklājīgs saimnieks, kas ir inteliģents, patīkams, nosvērts vīrietis.

Ričards Edijs Štibe, Valmieras Pārgaujas ģimn., 9.kl.

 

           „Ja gribat gatavoties uz lielām lietām, tad papriekšu

                       parādāties mazos darbos.” (R. Blaumanis)

Neatkarīgi no tā, cik mazs vai nepieredzējis esi sākumā, tu vari tikt līdz augšai, tu vari sasniegt visu. Kamēr ceri, tici un sapņo, dari!

Rebeka Ašmane, Ogresgala psk., 9.kl.

Mēs esam mazi zelta gabaliņi satiksmes jomā. Lai katram izdodas atrast hobiju, kam nodoties ar sirdi un dvēseli!

Santa Bērtiņa, Kusas psk., 7.kl.

Dzīvi var salīdzināt ar skudrupūzni – nesot kaut ko mazu, bet daudz un nepārtraukti, tu uzbūvēsi kaut ko lielu. Bez mazajiem darbiņiem, ieguldītā laika un pūlēm lielo darbu nepaveiksi.

Alise Gucane, privātā psk. „Gaismas tilts 97”, 9. kl.

Cieņa pret vecākiem nav sīkums, no tās sākas cieņa pret pasauli un iepriekšējo paaudžu atstātajām vērtībām.

Mārtiņš Kalniņš, Brocēnu vsk., 7.kl.

Es zinu, ka visu mūžu tu savā sirdī glabāsi laimi un spēsi to dāvāt citiem.

Ance Petrovica, Sējas psk., 9. kl.

Viss šajā pasaulē sākas no mazumiņa, manās un citu jauniešu rokās ir iespēja mazo izveidot lielu un nopietnu.

Elizabete Pīlāce, Ogres Valsts ģimn., 8. kl.

Es vēl izdarīšu daudz, es esmu tik „liela”, cik lieli mani darbi, tāpēc es paveikšu dižus un cēlus darbus.

Laura Putniņa, Taurupes psk. Meņģeles filiāle, 9.kl.

Ja cilvēkam patīk sava nodarbošanās un viņš mīl, ko dara, tad darbs sokas labāk. Pats galvenais ir sākt, nebaidīties un mēģināt.

Maruta Sosnare, Ogres Valsts ģimn., 9.kl.

Mēs nevaram atļauties būt tukši kā krūze bez ūdens. Mums sava krūze ir jāpiepilda ar pozitīvām emocijām, ar labiem darbiem un zināšanām, ar mazām un lielām lietām.

Nikola Zemīte, Taurupes psk. Mazozolu filiāle, 9.kl.

Augsim! Ticēsim! Uzticēsimies! Pārvarēsim! Sasniegsim! Nav jau tik grūti izdarīt mazus darbus, lai pilnveidotos un izaugtu par personībām ar lielo burtu!

Digna Zilbere, Taurupes psk. Meņģeles filiāle, 9.kl.

Galvenais nav tas, ko gribam vai esam iedomājušies, bet tas, ko darām šobrīd. Vai darām visu, cik labi spējam, vai darām visu pēc labākās sirdsapziņas? Mēs katrs varam iet cauri ellei, rāpot dubļos, bet turpināt ceļu.

Madara Zviedre, Lubānas vsk., 9.kl.

 

Skaņas R. Blaumaņa dzejā vai prozā, vai dramaturģijā

Es „Brakus” redzu kā brīnišķu gleznu, kuras elementus – kokus, mājas, taciņas, krūmiņus, prozas darba varoņus – veido noteiktas skaņu kopas.

Sintija Augustova, Rēzeknes 5. vsk., 11.kl.

Nolieku rudens ziedu pie T. Zaļkalna granītā cirstajām R.Blaumaņa kājām un saku: ,,Tu mums esi zelts. Tauta Tevi neaizmirst, jo latvietim patīk, kad tauta smejas, latvietim patīk, kad tauta dzied.”

Krista Leite, Rīgas Imantas vsk., 11. kl.

Daudz un dažādu putnu, viņu dziesmas ir izmantotas kā simboli Blaumaņa darbos. Visbiežāk tās ir bezdelīgas – mājas gariņi, kas ievieš laimi un svētību visapkārt.

Lilita Saulīte, Ērgļu vsk., 10. kl.

Skaņa ir tā, kas padara dzīvi košāku un nozīmīgāku, sirdsbalsij tīkamāku.

Kristaps Antiņš, Rīgas Valsts 2. ģimn., 11.kl.

Ar dzejas palīdzību R. Blaumanis ir mācījis sajust sevī mūžīgo pavasari ar nebeidzamajām putnu dziesmām, nebaidīties no rudens vientulības, vēju šalkšanas un sadzirdēt ar acīm.

Stella Bērziņa, Cēsu Valsts ģimn., 11.kl.

Skaņa ir gan dzīvība, gan pamudinājums, gan spēks, mierinājums un prieks, tomēr galvenokārt skaņa ir izpausme: jūtu izpausme, dabas izpausme, stāsta izpausme.

Klinta Madara Greiliha, Jelgavas Spīdolas ģimn., 11.kl.

Viņš pārzināja papīra un tintes balsu saderību, tādā veidā spējot izvēlēties īstos vārdus, lai raksturotu iekšējās un ārējās pasaules skaņas.

Elizabete Grinblate, Rīgas Valsts 2. ģimn., 12.kl.

Uz pasaules nav divu vienādu skaņu, katra ir citādāka.

Norberts Kalve, Rīgas Valsts 2. ģimn., 12.kl.

Dabas ainas R. Blaumanim vienmēr bijušas dzīvas, tāpēc arī savus dzejoļus jūt skanam, vārdus kā straume nes viņa iekšējā emocionalitāte un muzikalitāte.

Sendija Ieva Kurzemniece, Valmieras Pārgaujas ģimn., 10.kl.

R. Blaumanis bieži skaņas tiešā vai netiešā veidā darbos iesaista, raksturojot sajūtu gleznas un uzsverot izteiktā vārda emocionālo spēku.

Zane Katrīne Mēnese, Rīgas Valsts 2. ģimn., 12.kl.

R. Blaumaņa dzejā skaņai ir liela ietekme. Viņš mums ir attēlojis gan to, cik smalki skaņu var aprakstīt, kā arī to, ka pašam lasītājam ir jāizmanto sava iztēle, lai skaņu radītu.                                             

                                                                                                                                                                                                                           Krista Gabriela Roba, Druvas vsk., 11.kl.

Rakstnieks savos dzejoļos ir izmantojis neskaitāmi daudz dzirdes gleznu, kuras veicina lasītāja iztēli un paplašina viņa emociju gammu.

Līga Rubene, Andreja Upīša Skrīveru vsk., 10.kl.

Blaumanis rakstīja mūziku nevis ar skaņām, bet ar vārdiem. Tikai patiesi vērtīga, saviļņojoša mūzika var tā satricināt dvēseles stīgas, izraisīt pārdomas un aizkustināt, kā to spēj mūsu dižgara R. Blaumaņa daiļdarbi.

Zigurds Teikmanis, Jāzepa Mediņa Rīgas Mūzikas vsk., 4. kurss

Rakstnieka R. Blaumaņa un gleznotāja J. Rozentāla saskarsme

Mūsdienās latviešu kultūra nav iedomājama bez Rozentāla gleznām, Blaumaņa lugām un novelēm. Tas ir kā pamats.

Linda Vainovska, Rīgas Valsts 2. ģimn., 12.kl.

Literatūra un māksla iet roku rokā, tāpat arī Blaumanis un Rozentāls izcīnīja pirmos soļus savā profesionālajā izaugsmē tikai tāpēc, ka liktenis viņus saveda kopā.

Marta Kāpiņa, Rīgas Valsts 1. ģimn., 11.kl.

Abi mākslinieki bija ļoti labi draugi. Viens otru atbalstīja un deva padomus, kad tas bija nepieciešams. Viņi palīdzēja citiem latviešu māksliniekiem un rūpējās par savu tautu.

Stella Ančevska, Druvas vsk., 11.kl.

Rūdolfs Blaumanis un Janis Rozentāls savu mūžu ir veltījuši latviešu tautai, dabai un visam skaistajam, kas bija viņiem apkārt. Latvija var lepoties ar diviem māksliniekiem, dižgariem, kuri, viens otru papildinot, ir radījuši kultūrvēsturiskus darbus.

Dace Kārkliņa, Ērgļu vsk., 10. kl.

 

„Es esmu stāds, kas svešuma gaisu nevar panest.” (R. Blaumanis)

Tikai tas, kurš ilgojies kaut reizi pēc Latvijas rupjmaizes klaipa, māju siltuma, zina, ka, tikai atgriežoties mājās, var smelties garīgo spēku. Nekur nav tik labi kā mājās. To zināja toreiz, zina tagad un zinās vienmēr.

Uģis Kremeņš, Rēzeknes tehnikums, 2.gr.

Tikai esot ārpus Latvijas, Liene saprata, cik svarīga cilvēkam ir viņa tautība, cik tas ir vientuļš, ja neviens nesaprot viņa jokus, nenovērtē viņa kultūru.

Elīza Spurdziņa, Valmieras Pārgaujas ģimn., 12.kl.

Lai arī kur manas [R. Blaumaņa] dzīves līkloči vestu, tie agrāk vai vēlāk atkal mani aizved uz „Brakiem” – manām mājām, tur es jūtos vislabāk.

Līva Beķere, Rīgas Valsts 1. ģimn., 11.kl.

Pēc sevis varu spriest, ka var iemīlēt abas vietas – gan Latviju, gan Angliju, ja ir draugi un tuvi cilvēki.

Lorna Barbara Ērla, Cēsu Valsts ģimn., 10.kl.

Lai cilvēks justos laimīgs, viņam nepieciešamas savas mājas.

Yeying Dai, Rīgas Valsts 2. ģimn., 11.kl.

R. Blaumanis nebija stāds, kuru var pārstādīt svešā zemē.

Klinta Kārkliņa, Jelgavas valsts ģimn., 12.kl.

„Braki” bija rakstnieka dzīves epicentrs, jo kā magnēts atvilka viņu atpakaļ pat no visniecīgākā attāluma.

Megija Marija Liesma, Ogres Valsts ģimn., 12. kl.

Ja Tev ir Dievs, mīlestība, draugi, ģimene, veselība, laba humora izjūta un pozitīva attieksme pret dzīvi, tad Tev ir viss.

Monta Meikališa, Madlienas vsk., 12.kl.

R. Blaumanim ir emocionāli grūti atrasties tālu prom, svešumā, kur neviens nezina par dzintara krellēm rotāto, damakšņiem un gāršām bagāto zemīti.

Elgars Murāns, Aknīstes vsk., 12.kl.

Rakstnieka mīlestība, sirds staro šeit, dzimtenē – Tālavas taurētāja drosmē, Andriksona lepnumā, Indrānu tēva un dēla sāpīgajā patiesībā.

Linda Prokofjeva, DA Cēsu Valsts ģimn., 11.kl.

Un svešuma gaiss autoram – tas ir it visur, tik ne dabā, tik ne tuvākā un tālākā „Braku” apkārtnē!

Edīte Saļkovska, Daugavpils 16. vsk., 11.kl.

Galvenais – nepiemirst, neļaut sevi pārstādīt svešā zemē.

Kristīne Zeimule, Viļānu vsk., 11.kl.

DARBA LAIKS
No 10. maija līdz 1. novembrim
katru dienu no plkst. 10.00 līdz 17.00, izņemot pirmdienas;
pārējā laikā ar iepriekšēju pieteikšanos.
KONTAKTI
Braki, Ērgļu pagasts, Madonas novads, LV - 4840
GPS: Lat, lon: 56.900543, 25.695391
Tālrunis: +371 26388629
E-pasts: braki@madona.lv, braki.muzejs@inbox.lv

Muzeja vadītāja Zinta Saulīte, tālr. +371 26388629
Krājuma glabātāja Sanda Ekerte, tālr.  +371 29114350

Facebook: saite